Sunday, September 12, 2010

Berlalunya Ramadhan 2010

Cuti kedua yang sangat panjang (2minggu lbh) setelah bergelar MO.

Dah 2 thn xberaya bersama keluarga...............sewaktu HO hanya cuti di pg raya jer pastu mesti mula kerja balik...maklum la cuti xbyk... Tp kali ini sy dpt cuti dari 8hb hingga 22sept...15hari tue, alhamdulillah..

Cuti kali ini kami beraya di Miri,Sarawak(rumah nenek suami)..kami ke sana melalui perjalanan darat, pemanduan yg memakan masa hampir 9jam dan melalui 10 kawalan imegresen (Malaysia & Brunei). Satu pengalaman baru bg kami...mana taknya,masuk malaysia,kluar malaysia,masuk brunei kluar brunei,masuk malaysia balik..hehe,mcm main2 plak

Setibanya kami di Miri, malam 30 ramadhan itu diaadakan majlis tahlil dan kenduri arwah. semua sanak saudara dan jiran berkumpul di rmh nenek...( saya masih blm mengenali semua tetamu yang datang,maklum la baru 3kali saya menjejakkn kaki di Miri ini)

Belum lg pengumuman anak bulan utk raya diumumkan di tv(isya' 1jam lbh awal dr semenanjung), para kariah masjid telah menunaikan solat terawih terakhir pd mlm itu(mgkin telah ada berita dr sumber lain bhw tidak nampak anak bulan pd mlm itu). Kesedihan mula mengetuk hati,memandangkan itu adalah mlm terakhir terawih,yg juga menandakan akan tamatnya ramadhan pd tahun ini pd keesokan harinya,juga telah berlalunya malam seribu bulan yg kita nantikan, bakal tiba pula syawal yang disambut meriah. Namun masih sempatkah kita menjengah di ramadhan akan datang,wallahualam....mudahan latihan ketika ramadhan kali ini dpt diteruskn di bulan seterusnya..insyaAllah.

Mudah-mudahan ketika syawal ini amalan berpuasa Enam masih dapat di lunaskan.........


No comments:

Post a Comment